050-8530000
ייעוץ לפני חקירה

היוועצות טרם חקירה

ההליך הפלילי נפתח עם חקירת הרשות הפועלת כדי לאסוף ראיות מפלילות לביסוס תשתית ראייתית לצורך הגשת כתב אישום. הרשות החוקרת אינה בהכרח המשטרה, שכן גם לרשות המיסים או רשות מנהלית אחרת הן בעלות סמכויות חקירה והגשת כתב אישום לבית המשפט.

הליך חקירת הרשות מצריך לעיתים לגבות עדויות מפי "עדים" המוזמנים לחקריה או מפי "חשודים" באמצעות הזמנה להיחקר או בעקבות הליך מעצר. כך או אחרת, מסירת עדות בפני חוקר הרשות איננה מעמד שרוב בני האדם מורגלים בו. מדובר במעמד "מלחיץ" המציב את הנחקר בעמדת "נחיתות" לעומת החוקר שעמדתו עליונה בפערי כוחות מובנים.

תפקיד החוקר הינו תפקיד מקצועי הדורש מיומנות ותחכום המשלב הפעלת לחץ, מניפולציות ותרגילי חקירה מתקדמים. מטרתו של החוקר היא לחלץ מהנחקר פרטים מפלילים וישנו משקל רב לדברים שימסור הנחקר במהלך חקירתו.

נחקרים רבים אינם מודעים לזכויותיהם בהליך החקירה והרשות החוקרת איננה טורחת תמיד לידע את הנחקרים בדבר זכויותיהם להיוועץ בעורך דין. כך, עלול נחקר למצוא עצמו מנדב במהלך החקירה פרטים שלא היה חייב למסור והוא עלול לקשור או להפליל עצמו משום שלא ידע שעומדת לו הזכות להימנע מהפללה עצמית. לא אחת מוצאים עצמם "עדים" הופכים במהלך החקירה ל"חשודים הנחקרים תחת אזהרה" ומובלים למעצר שניתן היה למנוע לו היו דואגים לקבל הכוונה של יעוץ משפטי מתאים בעניינם.

יש לדעת כי בית המשפט מעניק משקל רב להודעותיו הראשונות שמסר הנחקר במהלך חקירתו ולכן נזק שנעשה במהלך החקירה הוא נזק בעל השלכות הרות גורל שישפיעו על המשך ההליך הפלילי, נזק שקל יותר למנוע מאשר לתקן.

כיצד יכול יעוץ משפטי לסייע טרם מסירת העדות?

לרוב, הנחקר אינו מודע לסיבת הזמנתו להיחקר וקבלת יעוץ משפטי תכלול בירור סיבת הזימון לחקירה. כשנחקר יודע מראש את נושא החקירה, הוא יכול לקבל יעוץ משפטי רלוונטי למצבו במהלכו ידריך אותו עורך הדין בנוגע לגבולות ה"אסור והמותר" במהלך החקירה ויפרט את זכויותיו.

הזכות להיוועץ בעורך דין היא זכות בסיסית המעוגנת בדין ועומדת לכול נחקר שהוא עצור, מעוכב או חשוד בהליך הפלילי או המינהלי המעמיד אותו בפני סכנה של פגיעה בזכויותיו (רע"פ 2060/97 וילנצ'יק נ' הפסיכיאטר המחוזי, פ"ד נב(1) 697).

מימוש זכות ההיוועצות מעניקה לנחקר את היתרון לפיו הוא ידע להעריך נכונה את הפוטנציאל הגלום במסירת עדותו ואת ההשלכות העלולות לנבוע ממנה בעתיד.

מדוע נמנעים חשודים מניצול "זכות ההיוועצות" טרם חקירה?

אמנם הזכות להיוועץ בעורך דין בטרם נחקר היא סכות מהותית אלא שלא כל הנחקרים מודעים לקיומה. החוסר בידיעה זו מעמיקה את פערי הכוחות לטובת הרשות החוקרת הנהנית מיתרון על חשבון הנחקר הלוטה בערפל. לא תמיד יספר החוקר לנחקר כי יש לו זכות "לשתוק" או להיוועץ בעורך דין, והנחקר המצוי בתנאים של לחץ בעודו מנותק מהסביבה ונעדר ליווי משפטי, אינו מודע לזכותו שלא להשיב על שאלות עד שלא יקבל יעוץ משפטי.

מה תפקידו של עורך הדין בשלב החקירה?

קבלת יעוץ משפטי בהליך החקירה היא לברר את מטרת החקירה וכך יוכל להנחות את הנחקר באופן שיתאים לנסיבותיו הספציפיות. לנקודת זמן זו חשיבות אסטרטגית רבה וביכולתה להשפיע השפעה מרחיקת לכת על התקדמות ההליך הפלילי. היעוץ המשפטי מאפשר לנחקר להבין  ולשקול את מכלול האפשרויות שבפניו ולהגיב בהתאם וזאת כשמאחוריו עורך דין המפקח על זכויותיו.  יש לזכור, כי יעוץ משפטי הניתן לנחקר / לחשוד ספציפי בנסיבותיו הספציפיות אינו מתאים בהכרח לנחקר / חשוד אחר הנחקר בעבירה דומה. כך, לעיתים זכות השתיקה תועיל לנחקר מסוים בעוד שעבור נחקר אחר היא תשמש נגדו כחרב פיפיות.

יש לזכור, כי מסירת עדות טרם חקירה היא חלון הזדמנויות קריטי המאפשר להפריך חשדות או לבססן. מדובר בנקודת זמן חד פעמית שבה קבלת ייעוץ משפטי בידי סניגור מיומן היא יקרה מפז ובעלת השלכות קרדינאליות כלפי משך ההליך הפלילי. גם אם בסופו של יום תחליט הרשות להגיש נגד הנחקר כתב אישום, הרי שקבלת ייעוץ לפני חקירה יכול לסייע לצמצם באופן משמעותי את היקפו ומאפשר לנחקר לשמור על יתרון יחסי.

זקוקים לייעוץ משפטי?​
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​
עורכי דין פלילי בצפון

בואו לקרוא עוד מרחבי האתר

עורך דין הגנת הפרטיות
מאמרים
עורך דין הגנת הפרטיות

עורך דין הגנת הפרטיות פאתן חורי סבאג חוק הגנת הפרטיות הוא חוק מרכזי המסדיר את הזכות לפרטיות בישראל. החוק מתייחס לתחומי משפט שונים ומאגד את כל תחומי הגנת הפרטיות. חוקי

קרא עוד »
מאמרים
בית משפט קהילתי

שיקום קהילתי שיקום קהילתי מתייחס למערכת המיושמת בישראל מאז נובמבר 2014, בתחילה במתכונת פיילוט, במטרה לצמצם עבירות חוזרות על ידי שיקום עבריינים בתוך הקהילה המקומית במקום הטלת עונשי מאסר. בתי

קרא עוד »
עורך דין דיני עבודה
מאמרים
עוד לענייני עבודה

עוד לענייני עבודה פאתן חורי סבאג תחומי הפעילות של עוד לענייני עבודה רחבים וכוללים את זכויות העובד והמעסיק, חובותיהם, יחסי עובד מעביד, פיטורי עובדים, אפליה ועוד. דיני עבודה הינו תחום

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support